Monday, January 28, 2013

IKHLAS KAH AKU???

Posted by Lovely Lieyza at 12:46 PM
Reactions: 
ASSALAMMULAIKUM...

hai semua...
korg sihat??
liza kurang sihat...
:( xtaw nape...
badan rasa x sedap jer...
nk kata demam x lah pulak...
p mmg x sedap badan...
nk kata penat pun x...
cuti 4 hari penat bnda ntah....

hmmmm....
ikhlas???
IKHLAS???


yupp...
ikhlas...
sebenar ikhlas 2 mcm CINTA...
xda ayat atau pkataan yg boleh mnggambarkn apa mknanya...

ok..liza bgi simulasi..
cer korg bygkn....
korg fikir sejenak....
DI MANA LETAKNYA KEIKHLASAN???

1)Andai kita mncintai seseorang...
kita salu kata "SAYA IKHLAS CINTAKAN AWAK"
tapi...btol ke kita ikhlas????
kalau kita kata ikhlas tu mnerima seadanya...
nape perlu kita persoalkn ttg dirinya...
misalnya..
"awak nie kenapa cm nie?"
"nape awak bsikap cm nie"
"saya xsuka lah tabiat awak yg cm nie"
n bla...bla....blaaa...blaaa....

kita komplen sana sini peragai dia...
sikap dia...
kita kata kita cintakn dia seikhlasnya....
so...IKHLASKAH KITA???

hahaha...ikhlas ke x tpulanglah kn....
yg penting tnya hati kita...
sejauh mana kita ikhlas.....

dalam MENCINTAI...
bagi liza...
keikhlasan seseorang adalah di saat...
dia ikhlas disakiti...
dia ikhlas disayangi...
dia ikhlas....
walau cm ne pun keadaan yg mndatang...
dia IKHLAS...
dan masih btahan berada di sisi...
andai ditnggalkan...
dia masih ikhlas mndoakan yg tbaik...

tapi...
cm liza kata awal tadi....ikhlas...
xleh digmbarkn dgn kata2...
kita kene alami...
selami apa itu ikhlas....


OK...SIMULASI YG KEDUA...

2) Andai kita disakiti oleh seseorang....
xkira lah sapa pun yg mnyakiti...

kita salu kata cm nie..
"SAYA IKHLAS MAAFKAN AWAK"

tapi...btol ke kitta ikhlas...??
atau ckap jer ikhlas...

sebb kalau btol kita ikhlas...
nape kita nak ungkit kesakitan 2...
knape kita nk ingt balik kesakitan 2....

kita salu guna ayat nie...
"FORGIVE...BUT NEVER FORGET..."

hah.... fikir x...??
ikhlas ke kita...???
yuppp....liza akui...
kadang2...mmg susah kita nk lupakan kesakitan yg dah kita alami..
sakit sgt2....
sampai kadang2 timbul perasaan iri..dengki..

kenape perlu jadi cm 2...
kita kata kita ikhlas...
tapi...perlu ke kita nk ingt balik....???

yupp...liza akui...
andai disakiti...
liza maafkn...
tapi utk mlupakan...
mungkin x....
dan hal ini tlah mngajar liza sesuatu....

APA YG MNYAKITI KITA ITU...
MUNGKIN AKAN MNYAKITI ORG LAIN....

korg faham???
hmmm.... apa yg tlah myakiti liza...
bnda yg sama tlah mnyakiti org yg liza sayang....
disebbkn liza xpnh lupa...
liza sering kali mmbngkitkn semula rasa sakit 2...
sehngga mnyebabkn org keliling liza yg trasa sakitnya....
kejam kn liza...???

yupp...
liza rasa sgt2 sakit....
sekrg liza baru sedar...

disaat liza mnyakiti hati yg lain dengn perkara yg mnyakiti liza....
liza lebih rasa sakit....
sebb mmbiarkn org yg liza sayg rasa sakit....

di situlah liza blajar apa itu IKHLAS...
oleh sebb 2... 
liza nk ubah pndirian liza...

BILA KITA MAAFKAN SESEORANG....
KITA MAAFKN LAH DENGAN IKHLAS...
SERTA CUBA MLUPAKAN RASA SAKIT TRSEBUT....
IKHLASLAH KERANA ALLAH...
KERANA ALLAH LAH KITA RASA SAKIT TERSEBUT....

liza dalam proses utk melupakan sesuatu....
mngikhlaskn sesuatu...

seseorang pernah bkata kat liza...

"KADANG-KADANG...
KEIKHLASAN BERMULA DARI KETERPAKSAAN..."

yupp....liza akui...
liza terpaksa utk lupakan apa yg telah mnyakiti liza....
demi utk IKHLAS....

YA ALLAH....
KAU TENANGKAN LAH HATI INI....
JANGAN KAU KOCAK KEDAMAIAN INI...
AMIN.


P/S -harap semua boleh tolong doakan liza...
semoga liza tetap ikhlas...
dan bjaya mlupakan rasa sakit nie...

9 comments:

Kuazue Mohd said...

as salam... cik azue datang vertandang...by the way..dtg ni nak menjemput tuan umah join my GA..meh la..semoga ukhwah berpanjangan..
http://kuazue.blogspot.com/2013/01/kome-nak-tak-my-2013-1-give-away.html?m=1

ChEnTA LiEYza said...

hehe...tq sebb jemput..insyaallah nnti saya join ekk... :)

✿A I N A A✿ said...

betul tu liza... kadang2 ena pun bertanya pd diri, adakah ena ni iklas menyintai tunang ena??? hurmmm apapun, nk ikhlas tu agak sukar untuk merasainya

ChEnTA LiEYza said...

sis ena: yuppp...kita sendiri pun x taw ikhlas ke kita.. apatah lagi nk rasa keikhlasan org lain thadap kita... yg penting kita trima seadanya.. insyaallah... ikhlas itu pasti ada.. :)

CiK FizA said...

yup. setuju. mmg susah nak ukur tahap keihlasan kita kan? cam je ikhlas, tp dalam aty? senang nak maafkan, tp susah nak lupakan apa yg terjadi kan? :)

Btw, sy doakan awak ikhlas utk melupakan kesakitan awak tuh. Tabah ok? Amin...

ChEnTA LiEYza said...

cik Fiza: btol tu syg...mmg susah nk ukur lagi2 hal yg melibatkn hati dan perasaan... mmg senang nk maafkn..melupakn tu adalah pkara yg paling susah nk buat... thanks ya doakan liza... aminn...semoga liza kuat utk lupakn semua nie... =')

Cik Aishah said...

betul 2... nice entry...:)

ChEnTA LiEYza said...

cik aishah: :) tq dear

Ayie Abas said...

salam lieyza :)

fuhhh..byknyer kerje yg lieyza nk kena siapkan...leh ayie tolong? hehe :P

Post a Comment

 

LoVeLy LieyzA Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review