Friday, October 23, 2015

Guru dan Jerebu

Posted by Lovely Lieyza at 8:47 AM
Reactions: 
Assalammualaikum...
hai semua....
Alhamdulillah..hari ni sekolah bahagian Kuching dan beberapa tempat lain dah dibuka seperti biasa....
huhu..datang2 ja sekolah...pagi2 lagi dengar cikgu2 kat bilik guru ni bsembang ttg viral sekrg...
katanya CIKGU MAKAN GAJI BUTA...CIKGU JA ADA PARU-PARU...CIKGU BABY SITTER... n mcm2 lgi org kutuk ckgu.. mmg x smua ..tpi... akibt nila setitik rosak susu sebelanga..... liza scara prsonal pun rasa sedih n.tkilan dgn sgelintir msyrakat kita.. as a teacher..new born teacher kot.. bru nk btapak.. liza rasa btapa berat nya beban ckgu... bljr 5 tahun stgh.. dgn gji yg ala kadar.. tpi ckgu x pnh abaikn tnggungjawab...

org ckp ckgu x pndai..klau pndai dh jdi doktor.. lawyer..n so on krja yg bgaji besar... for ur information... rsult spm budak maktb semua gempak taw...9A..10A.. 11A ..12A.... tpi sebijak kami pun..xda lh kmi nk mngutuk profession lain..msing2 ada krja masing2..bidang msing2.. jln kn ja lh tugas dgn ikhlas... x yh nk kutuk profession lain trutama nya CIKGU..coz ckgu lh yg didik uolls smpai dpt jdi doktor.. menteri.. even raja skli pun bljr dri ckgu jgk...

org di luar sana yg bukn dlm.bidang ckgu x pnh rasa tbeban nya tugas seorg guru...mcm mna tkejar nya seorg guru nk setel kn byk bnda.. gaji guru yg ala kadar pun di gunakn dn dikeluarkn utk aktiviti sekolh.. ank didik dan sbgainya.. ckgu x pnh mtk apa pun.. cukup dgn kejayaan ank murid.. mmpu buat ckgu tsnyum... tpi komen yg x sedp telinga mndgr dtg nya juga dri anak didik... sedih hti guru uolls coz ank didik diorg kutuk ckgu.. pdahal kalau xda ckgu.. xda lh korg pndai sgt skrg...

hmmm..komen pjg lebar pun x guna.. mngabiskn tenaga liza taip ja... huhu.. tpi apa pun.. tq ckgu .sbb ckgu lh yg didik saya smpai saya jdi ckgu skrg..Alhamdulillah... saya suka kerjaya saya...

ok lh..liza stop bebel k...huhu... liza taw bukn smua org cm ni.. alhmdulillah... msih byk yg mnghargai jasa guru... smga dipmudahkn stiap urusan insan yg bgelar GURU...

p/s jaga dri baik2 musim jerebu ni... jaga ksihatan..kurangkn aktiviti luar k..

                
                                                               LOVE
                                                               Lovely Lieyza



5 comments:

leya yeolly said...

Kalau takde cikgu, siapa laa nak ajarkan kita.

amira faqihah said...

betull,mira pun ada kawan,yg pandai,,tp pilih utk jadi cikgu,xsalah pun,kalau dah minat kan,, :) semoga terus kuat cikgu liza ! :D

Mazni Munawar said...

beratnya dugaan jadi cikgu.. mcm2 org kata. bagi saya jadi cikgu tetap pekerjaan yg mulia. pedulikan kata org lain sbb dorang tak penah rasa susahnya nk jadi cikgu.

Lovely Lieyza said...

btol sgt2... sapa yg kutuk ckgu tu... p lah jadi ckgu...nk tgok gk... layak ke xlayak ckgu ckgu nie dikutuk... hmmm....teremo lak...hahhaa

Sham Stallion said...

Bestnya cerita pasal kawen.....uhuhuu..

Post a Comment

 

LoVeLy LieyzA Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review