Saturday, October 17, 2015

Tip Pembentangan Kajian Tindakan

Posted by Lovely Lieyza at 9:47 AM
Reactions: 
Hai uolls... hari ni liza nk update ttg VIVA..
2-4 September lepas.. liza n kwan2 IPG IPOH , PISMP Ambilan Januari 2012...setel buat VIVA kami... Alhmdulillah...semua bjalan lancar... Tahniah pada semua rakan2 IPG Ipoh... seramai 417 orang pelajar Semester 8 telah pun bjaya melaksanakan Kajian Tindakan... Alhmdulillah...


OK... ramai kan kami... kira nya kami ni batch teramai lah IPG kami... 19 buah kelas yg terdiri daripada pelbgai opsyen dan akan melangkah keluar sebagai seorang guru yang DEdikasi, Integriti, BerwawasaN...Rajin semestinya... Insyaallah.... bakal guru Cemerlang... Amin... hahaha... bajet sikit...semngat habis study katakan...Alhmdulillah... x sia2 pjuangan kami 5 tahun stgh di bumi IPoh...

yg nie gmbr hri pertama VIVA.... tyme nie tgok mmber2 jer bntang... jadi neves lak kn...

ok...now liza nak share sikit pngalaman VIVA liza...
pada mula nk VIVA... liza tkjut giler bila dapat taw pnsyarah yg bakal selia pmbntangan liza ialah Ketua Jabatan Pengajian Melayu... Pergghh,,,,punya lah ngelabah..Allah ja taw... liza prnah ada pngalaman bjumpa dgn beliau...time tu kira kne interview pasal nak dapat CEMERLANG praktikum lah... (cemerlang tu CapsLOCK k... bajet cemrlang sangat lah) hahha...pada hal biasa2 ja... time tu pun liza dah kecut perut... boleh pulak masa tu laptop rosak bagai... uwawaaa.... KJ pula tnya bnda yg TAK TERCAPAI dek akal... tawakal ja lah masa tu kn.. hahaha... alhmdulillah...lepas jugak... dapat jgak A+ utk Final Praktikum...


opsss....jauh liza mnyimpang...nk ckp sal VIVA...tapi buka cyta lain...haha..ok2...

TIPS VIVA (Pembentangan Kajian Tindakan)

1) Uolls kene selalu rujuk pensyarah penyelia AR korg lah... tnya pendapat ..suh semak apa yg patut... n kalau boleh ...tunjuk dulu Slide pmbentangn korg tu pada pensyarah..

2) Yakin.... korg kene lah yakin... kalau neves tu... sorok sikit... hahha... buat x taw ja... tapi...liza pun neves jgak..Tapi buat2 yakin n confident cm korg nk Catwalk hahha...... pk dalam otak tu... kalau org lain boleh buat...nape ko x boleh??? hah.... betul x?


tyme nie cover neves... uwawaaa... 
liza ialah
Pembentang Pertama, Sidang Pertama, Hari Kedua 

3) SLIDE... slide pmbentangan korg tu jangan lah terlalu padat... biar ringkas dan simple... ayat dalam slide jgn pjg bjela2... guna ayat mudah ja... senang nak baca n fhm... lagi pun korg bukn nak baca slide pun... korg nk terang n bntang... kalau satu slide penuh dengan tulisan... cm buat karangan dah... SEMAK mata tgok...

4)  Slide korg jgk jgn guna warna yg mngarut.... letak background yg ntah pape... ni kita nk bntang ilmiah kn... kira gmbr yg bsesuaian lah...warna slide pun jgn tlalu banyak... n yg penting mesti bsesuaian dengan WARNA FONT yg korg guna...

5) SESI SOAL JAWAB.... ok...tyme sesi soal jawab..korg kene YAKIN sehabis YAKIN... jawab sehabis baik,,dan yg penting pertahankan kajian korg... kdg2 pnsyarh nk tgok cara korg jawab jer pon... kalau ada kesilapan yg ditegur tu.. ckp lah elok2... "Terima Kasih Dr... Insyaallah saya akan perbaiki kajian saya." cm tu lah....x kn aku nk ajar satu2 kn... huhu

6) OPsss... lupa... paling penting,.. nk lulus pembentangan... korg kene Bagi Salam b4 buat pembntgn... hahhaa....pnsyarah liza pesan... bagi salam n kenal kn diri...dah kira lulus lah tu... huhu...


ok lah...stakat nie ja tips yg liza leh bg... liza hrp junior IPG yg lain dpat buat yg tbaik utk VIVA korg nnti... yg paling penting...selalu rujuk pensyarah... ok... jumpa lagi...daaaa.... GUD LUCK!!!



muka ada senyummm..... Yeaaayyyy... DONE VIVA...!!!

LOVE 
Lovely Lieyza

0 comments:

Post a Comment

 

LoVeLy LieyzA Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review